Народний ретро. Toyota Sera 1991 року. В ім’я стилю

Тест драйв

Toyota Sera свою назву отримала, звичайно ж, не від 16-го елемента таблиці Менделєєва. За однією версією, Sera – це італійською «вечір». Іншою — французьке дієслово «бути» в майбутньому часі. Тобто «буде». Що ж, прогулянковий автомобіль або модель з future — здається, на кінець 80-х обидва варіанти були доречними та логічними.

Альтернативна версія існує і на тему появи автомобіля. Мовляв, Toyota на ній обкатувала Flexible Press System – нову технологію виготовлення кузовних панелей. До неї входило лазерне різання на координатному верстаті та гідроштампування, при якому тиск на майбутню деталь чинила рідина, а не прес-штамп. Все це знадобилося для створення кузовів у перспективному дизайні із закругленими гранями. І нібито дрібносерійна Sera знадобилася як піддослідний кролик. Але, дозвольте, за два роки до неї з’явилися досить круглі Corona/Carina. А за кілька місяців чергові покоління Starlet, MR2 і Celica, крім того Lexus LS. Все із сучасним на той момент стайлінгом.

Отже версія хороша, але, очевидно, абсолютно повз. Здається, Toyota тут працювала за часом — на гаманець чи, з урахуванням обмеженого тиражу, скоріш імідж. Розбагатілі японці, купуючи інші статусні та нішеві моделі, оплачували компанії подібні експерименти. Тим часом зараз навіть побудова концепту — в цьому сегменті і лише для демонстрації незвичайних кузовних рішень — виглядатиме небувалим марнотратством. А для кінця 80-х і японських концернів так, дрібниця. Нате вам, який прийшов на Токійський автосалон 1987 року, «букашку» B-класу під назвою AXV-II (Advanced Experimental Vehicle) — з верхом типу «акваріум» та дверима «крило метелика».

Як кажуть, подивилися, здивувалися, забули. Але Toyota візьми та й випусти на початку 1990-го серійну Sera.

У всіх джерелах визнають — кругла, як яєчко або річкова галька конвеєрна Sera виявилася кращою за свій прототип. Погоджуся – AXV-II виглядав зовсім простенько. А вона навіть без своїх фірмових дверей є прикладом закінченого і яскравого втілення так званого біодизайну. Щодо дверей, то тему «крил метелика» потім не раз експлуатували. Наприклад, на гоночному Porsche 911 GT1 другої половини 90-х.

На Enzo Ferrari початку 2000-х та американському суперкарі Saleen S7 того ж часу.

До 2010-х випускався Mercedes-Benz SLR McLaren.

А Гордон Мюррей — британський інженер та дизайнер зі світу Формули 1 — прямо говорив, що саме Sera надихнула його використовувати такі «хвіртки» на своєму чумовому McLaren F1 початку 90-х.

Першим же автомобілем з подібними дверима, як відомо, була Alfa Romeo 33 Stradale зразка 1967-го, випущена в кількості чи то 13, чи то 18 екземплярів.

З нею Sera, до речі, ріднить одна важлива риса. Якщо на інших моделях двері не захоплювали дах або, в крайньому випадку, ті панелі були глухими, то на Альфі та Тойоті бічні вікна та верх являли собою єдине прозоре ціле. Піднімаєш їх, і кузов перетворюється на таргу. А силовий елемент із поздовжньої планки та поперечної рамки починає нагадувати логотип відомого браузера або, якщо точніше, одну дуже спокусливу деталь жіночого туалету. Власник цієї Sera так і каже — серед фанатів Т-подібна металева частина отримала прізвисько «стрінги».

Кришка багажника — ще одне дизайнерське вишукування. Весь цей ковпак цілком виконаний зі скла без жодних рамок і підсилювачів.

Під ним — крихітний багажний відсік, у який речі ще треба примудритися покласти, після чого вийняти. Кришки багажників на той час не опускали до бампера навіть на сімейних седанах. Чого ж ви хочете від подібного автомобільчика, основне кредо якого — носій стилю.

Посадка в салон теж із розряду акробатичних трюків. Те, що двері можна відкрити на паркінгу майже будь-якої тісноти, безперечна гідність. Але вони нависають над отворами, і таке знайоме дійство несподівано перетворюється на гімнастичну вправу. До того ж з піднятими крилами Sera за малим не кабріолет зі складеним верхом. Фотосесію ми проводили у невеликий снігопад, і на сидіннях швидко утворився шар лютневої «крупи». Що тут діється в дощ, легко уявити. Натомість потужні газові упори не загрожують водієві та пасажирам інвалідністю — впевнено утримують масивні двері піднятими.